Cara Menangani Bayi yang Cirit Birit

Masih terngiang pasal semalam.. seorang bayi comel yang dijaga beramai-ramai oleh pelajar kolej.. dimandikan, disusukan, dibelai.. semua yang sepatutnya dilakukan oleh insan bernama ibu tetapi untuk bayi berusia baru mencecah 4 bulan ini semuanya dilakukan oleh rakan serumah yang duduk menyewa sambil belajar di pinggir kota.. isk betul-betul syahdu tak ayat pengenalan aku ni.. cerita sebenar mengenai bayi malang yang teramat comel ini biarlah aku simpan sebagai rahsia demi menjaga maruah orang yang tak kenal pun apa itu 'maruah'... okay tak apa.. biarkan dia..

Apa yang aku nak kongsi bersama di sini adalah mengenai bagaimana menangani seseorang bayi yang CIRIT BIRIT ( atau dalam bahasa saintifiknya "Diarrhoea" <--- pandai2 lah korang nak sebut camane )


Pertama, kita mesti tahu bahawa Diarrhoea atau Cirit Birit adalah satu keadaan dimana saluran najis menjadi longgar dan najis berair. Najis akan keluar lebih kerap daripada biasa. Cirit-birit biasa berlaku pada kanak-kanak. Ia biasanya akan sembuh dengan sendirinya tanpa menyebabkan komplikasi-komplikasi lain.

Kedua, kita juga mesti tahu bahawa Cirit Birit biasanya disebabkan oleh jangkitan pada usus yang disebabkan oleh makanan atau air yang tercemar. Contohnya, botol susu yang digunakan mestilah dibasuh dengan menggunakan sabun, basuh sehingga bersih yang maksima, sebelum ia disterilkan. Tau ke steril tu mende? Aku pun tak tau... wargh wargh... ok ok serious la weii... setahu aku steril tu ialah botol susu yang dah dicuci tu kene rebus dengan air panas dalam periuk (gamaknye la)

Ketiga, kita juga mesti tahu apakah tanda-tanda dan simptom Cirit Birit iaitu :

~ Perut rasa memulas lebih kerap
~ Cirit-birit
~ Mual dan muntah-muntah
~ Demam
~ Hilang selera makan
~ Sakit perut/kejang
~ Kembung perut

Tapi, kesian sebab bayi mana boleh bagitau kita apa yang mereka rasa.. sakit ke.. tak sakit ke.. perit ke.. mereka hanya tahu menangis minta simpati.. huhu :(

Keempat, seperti yang kita ketahui, amat penting untuk menggantikan air dalam badan yang hilang. Selain banyakkan minum air masak, rajin-rajinlah memberi anak anda Air Ribena atau Air 100Plus. Jangan bagi sekali banyak, tapi bagi sikit-sikit je dengan kadar kerap. Sebab masa cirit-birit tu, banyak garam dalm badan yang hilang, so air-air yg disebut tadi boleh menggantikan garam yang hilang. Teruskan memberi bayi makan makanan biasa dan minum air garam rehidrasi ORS (Oral rehydration salt) jugak. JANGAN SEKALI-KALI BERI ANAK ANDA MINUMAN BERSUSU kerana susu tak akan digest dalam perut. Lepas minum anak kita pasti akan muntahkan balik, kesiannye.. takut dia tak tahan dengan kerengsaan tekak nanti... iskkk...

Kelima, perlu juga diambil tahu bahawa jika umur bayi 6 bulan ke bawah, Jumlah cecair ORS (garam rehidrasi) yang perlu diberikan adalah sebanyak 90mls setiap jam. Manakala untuk bayi berumur 6 bulan hingga 1 tahun, adalah sebanyak 90 hingga 120mls setiap jam. Untuk yang berumur 1 tahun ke atas, adalah 120 hingga 240mls setiap jam.

Keenam, apabila keadaan anak bertambah baik teruskan dengan memberi ORS solution dan
susu badan. Dengan perlahan tambahkan jumlahnya untuk mengembalikan selera anak tersebut. Makanan biasa boleh dimulakan selepas 24 hingga 48 jam jika anak itu mula pulih.

Ketujuh, keadaan najis akan kembali normal selepas 7 hari menjalani diarrhoea.

Kelapan, elakkan daripada menukar susu formula sesuka hati.

Kesembilan, dapatkan nasihat doktor jika anda dapati susu formula yang anda berikan tidak sesuai untuk bayi anda.

Kesepuluh, perubatan untuk menghentikan Cirit Birit ni orang kata haruslah dielakkan kerana :
• Tidak selamat untuk bayi dan anak
• Daya tahan melawan jangkitan akan terganggu

Kesebelas, selalunya antibiotik adalah tidak perlu – dapatkan nasihat doktor, ini aku kurang pasti kenapa. Tapi hari tu aku jumpa doktor pakar, dia bagi anak aku makan Pro-Biotik (makan sebanyak dua kali sehari selama 5 hari)

Keduabelas, menyapu krim yang mengandungi zink oksida or jeli petroleum, boleh juga disapu minyak yuyi cap limau, tapi jangan berlebihan la.. semua ni boleh membantu melegakan kesakitan bahagian perut punggung bayi yang sakit tu. Pastu kena cek lampin basah ke tak.. kadang derang terkincit (terbuang air besar tak secara tak sengaja ketika batuk, bersin dll)

Ketigabelas, beritahu pada bayi tu yang kita sayang sangat dan ambil berat sangat pada dia, supaya bayi tu dapat membalas dengan ketawa dan senyuman..

Alhamdulillah.. ni pun aku ambil info dari pengalaman aku sendiri dan juga dari sumber yang boleh dipercayai.. semoga kita semua mendapat manfaat okayhhh...


1 comments:

Anonymous said...

Info yg bagus...

~ search this blog ~

Loading...